04Schagen is zeshonderd jaar een stad. Zes-honderd-jaar! Probeert u zich eens voor te stellen: op de grote markt liepen zeshonderd jaar geleden al mensen rond. Veel was anders: kinderen dronken bier, de aardappel moest nog ontdekt worden en de Ipod was gewoon een pot waarin eieren bewaard werden, maar Schagen was al een stad!
Musical vereniging Stamp maakt 600 jaar later een musical over het ontstaan van de mooiste stad van Holland.
Willem van Beieren, alias Willem de Bastaard, was de eerste heer van Schagen. Hoe zou Schagen hem hebben ontvangen, toen hij hier kwam wonen? Waren ze blij met zijn komst? Of zaten ze helemaal niet te wachten op een heer die alles wel even bepalen zou? Daarnaast wordt het verhaal verteld van Maggy, een meisje dat vanuit New York verhuist naar de ‘stad’ Schagen. Schagen in 1415 en 2015, door de ogen van twee nieuwe bewoners. Zij proberen antwoord te vinden op de vraag: Wat is het “Geheim van Schagen”? Die vraag wordt, met een vleugje fantasie, beantwoord in de komische tragediemusical “Het Geheim van Schagen”.